Caminades

Soreda

Descobrint l’ermitatge de Nostra Senyora del Castell i les ruïnes de Castell d’Ultrera. Un magnífic panorama us espera a la part superior.

3 h / 8,5 km

Des de l’ajuntament

en-chemin

A DESCOBRIR PEL CAMÍ
Capella del Crist, Església de l’ermitatge, les ruïnes del castell d’Ultrera, lloc arqueològic d’un assentament medieval, antic forn solar del “Pare Himalaya ”

PATRIMONI

Ultrera, un lloc estratègic

És en aquest aflorament rocós situat a 530 m sobre el nivell del mar i dominant un passatge entre el Rosselló i Espanya que els Romans i més tard els Visigots (segle V) van construir el castell d’Ultrera, lloc de vigilància i de defensa en aquells temps esvalotats per molts conflictes. Va ser destruït el 1675, però la seva capella (la Mare de Déu del Castell) va ser reconstruïda el 1685.

Al coll d’Ultrera tan exposat a la llum solar, Manuel Antonio Gomes (nascut el 1868), sacerdot catòlic portuguès anomenat Pare Himalaya per raó de la seva alçada  1.93m, bulímic científic, precursor de les anomenades energies renovables, va construir l’any 1900 el més gran forn solar de l’època (més de 7 m d’alçada) que pot arribar fins a 1500 ° C de temperatura.

ABALISAMENT

Groc, excepte a la ciutat

DIFICULTATS

no

1 Sortir de l’aparcament i prendre el carrer de la Caserna a la dreta. Abans del pont, seguir tot recte pel carrer de les Lilas i la Font del Sabaté. Deixar aquesta darrera en un revolt per trobar a l’esquerra el pont que travessa el riu Soreda. A la sortida al carrer Nostra Senyora d’Ultrera, gireu a la dreta.

2 Al Crist, girar a l’esquerra i continuar sempre tot recte fins al final de la carretera. En un petit aparcament, continuar per la pista de terra. Uns 100 m més lluny, a l’entrada d’un revolt, arribar a una cruïlla amb el sender Nostra-Senyora-del Castell.

3 Deixar el sender i agafar aquest camí que puja pel maquis i les sureres.Més alt, passar la font del Pardal i anar fins a la pista; creuar-la per agafar el camí uns pocs metres més a baix cap a Nostra-Senyora-del Castell. El camí torna a trobar la pista sota un pal d’antenes; pujar cap a l’esquerra fins a un aparcament a una cruïlla amb la pista que arriba de “la vallée heureuse”.

4 Passar la barrera. Més endavant, a l’esquerra, observeu la capella del Crist, i després arribeu a l’ermitatge de Nostra Senyora-del Castell.

5 Contornejar l’ermitatge per l’est. Prendre la ruta que puja cap a la dreta. Arribar a un primer replà (vista sobre les ruïnes del Castell d’Ultrera). Continuar algunes desenes de metres a la dreta i arribar a una segona plataforma circular (fonaments de l’antic forn solar del Pare Himalaya).

6 Prendre el camí de tornada (una variant és possible baixant per la pista, comptar 2 km més).